Andning

Andas in – andas ut – repetera

Andning (Pranayama) är något som följer oss genom hela livet, en livskamrat att vårda och värna om. Vi startar vårt liv med det första andetaget och slutar vårt liv med det sista andetaget. Andningen sker automatiskt utan att vi behöver ägna den en tanke. Men om vi gör det, ägnar den en tanke, så kan vi lära oss att påverka vår vardag, hur du mår och fungerar. Vi kan lära oss att landa, lugna ner kroppen och tankarna och hitta fokus på det som är viktigt i stunden.

Ordet Pranayama (andning) består av två delar, Prana betyder livskraft och Yama betyder expandera.

Inom yogan finns många olika andningsövningar som på olika sätt lugnar ner, ger återhämtning eller mer energi. Exempel på andningsövningar är Kapalbhati, Anuloma Viloma, Ujjayi, Bhastrika.

Vi har 2 pooler i vårt nervsystem: 

  • CNS (Centrala nervsystemet) sköter viljestyrda rörelser som lyfta en arm, gå, nicka. 
  • ANS (Autonoma nervsystemet) – sköter underhållet i oss som matsmältning, andning, hjärtslag. 

ANS i sin tur består av två delar: 

  • Sympatiska nervsystemet (gas) aktiveras av stress.
  • Parasympatiska nervsystemet (broms) aktiveras av vila. 

 

Det är det parasympatiska nervsystemet, bromsen, som vi jobbar med inom yoga. Vi aktiverar det för att komma ner i varv och ge kroppen och hjärnan återhämtning.

Workshops

Kontakta mig