Mindfulness Meditation Pauser

Mindfulness

Mindfulness är medveten närvaro, att notera men inte agera.

När du är mindful är du närvarande och medveten om vad som händer runt omkring dig, men du reagerar inte. Du noterar och accepterar det du upplever, men är stilla och andas lugnt.

Ett par exempel är:

”Nu hör jag att någon kommer in i rummet, jag noterar det men gör ingenting” eller ”Någon pratar högt utanför på gatan, jag noterar det och sitter lugnt här och andas”.

För att nå mindfulness så använder man bl a de fem sinnena, hörsel – syn – känsel – lukt – smak. T ex att känna sina fingertoppar eller kanten på sin kaffekopp, att lyssna på fåglarna eller vatten som porlar, att titta på ett levande ljus, att verkligen smaka på sitt te, att lukta på blommor.

För att nå mindfulness så använder man också sin andning, att följa sina andetag in och ut, att göra andetaget längre och längre, men också att ta en djup inandning och hålla andan en liten stund. Läs mer om andning här.



Meditation

Meditation är en stund av stillhet och lugn. Att stilla tankebruset och låta hjärnan vila och återhämta sig. Att hitta sin innersta kärna och grunda sig.

Meditation är en mycket gammal metod för att uppnå kroppslig och mental avslappning. Genom koncentration på något, t ex en röst i en vägledd meditation, sin egen andning, sin kropp, ett levande ljus eller ett ord (mantra), så stänger man av alla tankar som ständigt flödar i vårt huvud och och stänger ute alla intryck runt om. Man kan utföra meditationen sittande, liggande eller genom vandring (t ex i en Silent Walk). När man går in i en meditation så minskar stressen och man ökar välbefinnandet och sin förmåga att hantera tankar och känslor. Det finns idag studier med vetenskapliga metoder där man kommit fram till att meditation har en mycket god inverkan på en lång rad stressrelaterade besvär. Andra ord för meditation är kontemplation och att lyssna inåt.

Pauser

En liten stund av hjärnvila, att släppa taget och att landa för att hitta inspiration, kreativitet och motivation.

Att ta en paus från alla måsten och alla intryck. För att få ett hållbart liv och behålla sin energi och fokus under dagen så behövs pauser för återhämtning.

Jag arrangerar olika tidsanpassade typer av pauser digitalt eller på plats. Exempel på pauser är reflektionspaus, återhämtningspaus eller andningspaus.

Workshops

Kontakta mig